Polski (PL)

OSUL dla czlonkow poziom 01

 

Czy lansowane od kilku lat przez Unię Europejską kompetencje kluczowe mają coś wspólnego z pedagogiką dorosłych wypracowaną 150 lat temu przez genialnego duńskiego filozofa i poetę, N.F.S. Grundtviga?

W dniach 24-28 listopada br. przedstawiciele 7 instytucji z 5 krajów europejskich spotkali się w Uniwersytecie Zrównoważonego Rozwoju w Eberswalde w Brandenburgii. Było to seminarium otwierające projekt realizowany przez Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne ZIARNO w ramach nowego programu Unii Europejskiej – Erasmus+.

Stowarzyszenie ZIARNO z Grzybowa w pierwszej turze programu złożyło wniosek w ramach Akcji: Współpraca na rzecz Innowacji i Wymiany Dobrych Praktyk – Partnerstwa Strategiczne na projekt pt.: „Budowanie kompetencji kluczowych a pedagogika grundtvigowska w Europie XXI wieku”. W kategorii: „Edukacja dorosłych” do Narodowej Agencji Programu Erasmus+ wpłynęły 64 wnioski, z których zaledwie 18 uzyskało dofinansowanie. Program Erasmus + na lata 2014-2020 zastępuje swego poprzednika: Uczenie się przez Całe Życie, 2007-2013. Wytyczne doń ukazywały się z dużym poślizgiem. W związku z tym mało organizacji zdążyło nawiązać partnerstwa i na czas wypełnić wniosek. Nam się udało. Do współpracy zaprosiliśmy: niemiecki Uniwersytet Hochschule für Nachhaltige Entwiklung, największy bułgarski Uniwersytet Rolniczy, w Płovdiv, dwa uniwersytety ludowe: duński Brenderup Folkhojskole oraz działający od lat 80-tych Kaszubski Uniwersytet Ludowy, szwajcarskie Stowarzyszenie Demeter, prowadzące od ponad 30 lat szkołę rolnictwa biodynamicznego i jako partnera regionalnego – Starostwo Powiatowe w Płocku.

W Eberswalde dwadzieścia osób, zarówno profesorów uczelni, jak i praktyków z organizacji pozarządowych i przedstawicieli samorządu, dyskutowało na ile pedagogika uniwersytetów ludowych jest znana i rozwija się w XXI wiecznej Europie. Częścią pięciodniowego spotkania była analiza systemu edukacji dorosłych w Niemczech. Poznaliśmy możliwości kształcenia dorosłych, zwłaszcza w kontekście rolnictwa ekologicznego, oraz zwiedziliśmy kilka placówek oświatowych w Brandenburgii. Odwiedziliśmy m.in. założony po upadku muru berlińskiego i rozbudowany z wielkim rozmachem przez Kościół Protestancki i Zrzeszenie Rolników Heimvolkhochschule am Seddiner See pod Poczdamem. Ośrodek ten utrzymuje się w połowie z działalności komercyjnej, a połowie z kursów zawodowych zlecanych przez władze Landu. Pomimo nazwy nawiązującej do tradycji uniwersytetów ludowych, pracownicy ośrodka nie mają już sił i środków na typowe dla pedagogiki grundtvigowskiej dłuższe kursy. Ute-Marie Kern, szefowa parasolowej organizacji wiejskich uniwersytetów ludowych w Niemczech zrzeszającej obecnie 44 ośrodki, nie kryła pesymizmu: „Dziś młodzi nie chcą długich kursów, które są podstawą edukacji w uniwersytetach ludowych. Wszystko musi być szybko i najlepiej on-line. Zleciliśmy nawet kosztowne badania socjologiczne, które tylko potwierdziły nasze intuicje”. Peter Mogensen (Brenderup FolkHøjskole) i Sulina Borowska (Kaszubski Uniwersytet Ludowy) pytali czy gdzieś nie została zaprzepaszczona idea leżąca u podstaw metody pedagogicznej Grundtviga. Wszak w krajach skandynawskich w dalszym ciągu to powszechna, zwłaszcza dla młodych, forma uczenia się. Reto Ingold ze Szwajcarii z jednej strony podkreślał, że badania OECD edukacji dorosłych wykazały, że dobre wyniki Szwajcarów są związane z dużą aktywnością ichniejszych uniwersytetów ludowych, z drugiej jednak dopytywał: „Na czym właściwie ta metoda polega? U nas nie ma długich kursów z pobytem w internacie”. Próbowaliśmy definiować znaleźć wspólną definicję, w której skład wchodziły: partnerstwo nauczycieli i uczniów, obecność żywego słowa w edukacji, uczenie się poprzez praktykę i pracę zespołową, obecność kultury i sztuki w każdym rodzaju kształcenia. I tak doszliśmy do sedna projektu: to, co współcześnie nazywa się budowaniem kompetencji kluczowych (czyli kompetencji służących udanemu funkcjonowaniu jednostki w społeczeństwie), to nic innego jak wypracowana w małym skandynawskim kraju pedagogika uniwersytetów ludowych, nazywana od nazwiska twórcy – grundtvigowską.

Ważnym powodem, dla którego małe stowarzyszenie z podpłockiego Grzybowa podjęło się tego wielkiego projektu jest fakt, że duńska fundacja Velux przyznała ZIARNU dotację. W jej ramach wybudowany zostanie budynek Ekologicznego Uniwersytetu Ludowego oraz zrealizowane zostaną dwa dwu-letnie kursy rolnictwa ekologicznego zgodnie z zasadami pedagogiki grundtvigowskiej.

W czasie ostatniego szkolenia w Brandenburgii mogliśmy spotkać kilku absolwentów wydziału rolnictwa ekologicznego na HNE w Eberswalde, którzy z powodzeniem wcielali w życie to, czego nauczyli się na Uniwersytecie Zrównoważonego Rozwoju. Samodzielnie prowadzili kilkunasto-hektarowe eko-gospodarstwo czy też nadzorowali produkcję roślinną na 1200 hektarowym gospodarstwie biodynamicznym Brodowin. Zwiedzaliśmy także nowoczesną szkołę zawodową (Oberstufenzentrum MOL w Standort Seelow), kształcącą ok. 1800 uczniów w 45 zawodach.

I tu pojawia się kolejne pytanie - czy kształcenie w konkretnym zawodzie oraz idea uniwersytetu ludowego nie wykluczają się wzajemnie? Czy wręcz przeciwnie: Grundtvig może pomóc przełamać pewien kryzys, w którym znalazło się kształcenie zawodowe w krajach byłego bloku wschodniego?

Odpowiedzi na to pytanie siedem instytucji partnerskich będzie szukać w czasie kolejnych wizyt studyjnych, intensywnych szkoleń i wydarzeń upowszechniających w 5 krajach oraz poprzez wspólne wypracowanie czterech podstawowych produktów projektu. Pierwszym z nich jest program nauczania dwuletniego kursu rolnictwa ekologicznego dla 40 polskich studentów. Zostaną w nim wykorzystane doświadczenia innych krajów, takie jak przewaga praktyki w nauczaniu nad teorią czy stosowanie pedagogiki grundtvigowskiej. Pozostałe trzy produkty to: „podręcznik” dla uczestników, przewodnik dla nauczycieli, ze szczególnym naciskiem na budowanie kompetencji kluczowych oraz końcowa publikacja, w której spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co stanowi esencję tej metody edukacji dorosłych i jak broni się ona we współczesnej Europie. Czy w zmieniającej się rzeczywistości z jednej strony starzejących się społeczeństw, a z drugiej wkraczającej tzw. kultury prefiguratywnej, w której to młodzi dyktują kierunki rozwoju, stary Grundtvig ma wciąż coś do powiedzenia?

                                                                                                                                             Ewa Smuk Stratenwerth

                                                                                                                                             Stowarzyszenie ZIARNO

Polecane artykuły

Wieści znad Wisły

Od 1994 roku Stowarzyszenie ZIARNO jest wydawcą lokalnej gazetki - „Wieści znad Wisły”, która nie tylko opisuje miejscowe wydarzenia, ale daje szansę wypowiedzenia się na jej ...

2014-07-23 08:22:20

Dane kontaktowe

Stowarzyszenie ZIARNO

Grzybów 1/2
09-533 Słubice (k. Płocka)

tel. kom.: +48 510 919 843
e-mail: ziarno@grzybow.pl

administracja strony: Andrzej kom: 509 136 792:

e-mail: ziarno@grzybow.pl

konto bankowe:

35 9042 1039 0840 0433 2000 0020